Introduction to digital scholarly editions of correspondences /Introduction à l'édition numérique scientifique de correspondance

13 novembre 2018
9h30 / 17h30

Bibliothèque universitaire Le Mans Université

Ouvert à tous sur inscription : amelie.renard@univ-nantes.fr

Journée de formation

La journée TEI du 13 novembre 2018 sera consacrée à l'édition numérique de correspondance. Elle sera co-animée (en anglais) par Sabine Seifert (Université de Potsdam) et Peter Stadler (Université de Paderborn), tous deux lauréats du « Rahtz Prize for TEI Ingenuity » 2018 pour leur travail sur l'encodage de correspondance.

Le workshop est ouvert aux débutants comme aux utilisateurs familiers de la TEI. Les participants sont invités à apporter leurs corpus de correspondance, si possible dans un format numérique, s'ils en ont (des exemples seront fournis par les organisateurs de l'atelier pour les participants qui n'en apporteraient pas). L'atelier a lieu le 13 novembre de 9h30 à 17h30 en salle d'innovation pédagogique, à la Bibliothèque Universitaire de l'Université du Mans.

Les Universités de Potsdam et de Paderborn sont partenaires Erasmus de l'Université du Mans.

Organisation : Anne Baillot et Amélie Renard
Informations et inscriptions : amelie.renard@univ-nantes.fr

9h30-10h : Accueil des participants - café

10h-11h15: 1. Introduction to digital editions, XML, TEI, and oXygen XML Editor

This session provides an overview to digital editions of handwritten documents
Examples:
Followed by a basic introduction to XML, TEI, and the use of the oXygen XML Editor.

11h15-12h30: 2. The TEI header: encoding correspondence Meta DATA, plus exercise

This session introduces the TEI encoding model for correspondence-specific materials in the <teiHeader> (http://www.tei-c.org/release/doc/tei-p5-doc/en/html/HD.html#HD44CD [4]) and focusses on the meta data. We will discuss the element <correspDesc>. and practise the capturing of correspondence-specific
meta data in an exercise.

12h30-14h: Pause déjeuner (buffet)

14h-15h45: 3. The TEI body: encoding transcriptions of correspondence, plus exercise

This session provides an overview on encoding the transcription of handwritten (or other) documents in the  TEI <body> part. Structural aspects and the capturing of mentioned persons, places etc. will be discussed with an emphasis on correspondence-specific phenomena like opener, closer, or envelopes. In another hands-on encoding phase, we will practice the use of the discussed elements.

15h45-17h30: 4. Beyond a digital edition: correspondence interchange

There is more potential in dealing with correspondence than meredigital editions: To connect and interlink digital correspondence resources, using authority files, standards, and the TEI Correspondence Meta Data Interchange Format (CMIF,
https://github.com/TEI-Correspondence-SIG/CMIF [5]) plays an important role. We will present the CMIF and applications incorporating it, e.g. the web service correspSearch (http://correspsearch.net/ [6]) that aggregates index listings of various letter collections and enables searching across those collections
Atelier numérique