Accueil > Manifestations scientifiques > Colloques

Neurosciences from experiment to daily clinic : Legal, philosophical and sociological issues of Deep Brain Stimulation

15 janvier 2018
à Paris

Inscription required

International Workshop NormaStim

Ce workshop est organisé dans le cadre du projet ANR NormaStim : "Les neurosciences de l'expérimentation à la clinique - Enjeux juridiques, philosophiques et sociologiques de la stimulation cérébrale profonde" (ANR 14 CE30-0016-01) agréé par le Conseil scientifique de la MSH Ange-Guépin en novembre 2014.

Program

Welcome Coffee 9h
  • 9h15 - 9h30 Introduction
  • 9h30 - 10h10 - Marie Gaille (CNRS, Paris Diderot University)
    Medical care without recovery in the case of Parkinson's patients with Deep Brain Stimulation: What are the duties and goals of medicine?
  • 10h10 - 10h50 - Ruud Ter Meulen (University of Bristol)
    Solidarity in the care for people suffering from PD. About our obligations to support patients and their family carers.
  • 10h50 - 11h05 Break
  • 11h05 - 11h45 - Mathilde Lancelot (Paris Diderot University)
    Waiting for accuracy of treatment, extending lives and diseases: Deep Brain Stimulation for Parkinson's disease in a long-term perspective.
  • 11h45 - 12h25 - Marilena Pateraki (National & Kapodistrian University of Athens)
    Parkinson's disease and Deep Brain Stimulation in Greece: Unpaid labor and practical knowledge.

• Lunch

• 14h - 14h40 - Danielle Carr (Columbia University)
    Experimental Subjectivity: Science Fiction Imaginaries and the Pursuit of Biomedical Exculpation.
  • 14h40 - 15h20 - Sonia Desmoulin-Canselier (CNRS, Nantes University)
    Patient's lived experience between research and care Legal issues.
  • 15h20 - 16h - Jennifer Chandler (Ottawa University)
    Legal and ethical issues in next-generation adaptive and patient-controlled Deep Brain Stimulation.
  • 16h - 16h15 Break
  • 16h15 - 16h55 - Baptiste Moutaud (CNRS, Nanterre University)
    So Much Promise. Innovation and Translational Research in Deep Brain Stimulation for Psychiatric Disorders.
  • 16h55 - 17h30 - Jonathan Pugh (Oxford University)
    Psychiatric Applications of Deep Brain Stimulation and Mental Health Law.
  • 17h30 - 18h30 Discussion on future perspectives for research and collaborations

Scientific Conception & Organisation : Sonia Desmoulin-Canselier, Marie Gaille, Baptiste Moutaud, Mathilde Lancelot with Patricia Philippe and Laurent Lemoine's help.

Informations sur le projet et le colloque disponibles sur le site web NORMASTIM

Colloques et journées d'études
Paris Diderot University